ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 3642

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 17107

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
آیا من از شفقت ورزیدن به خودم می ترسم؟!
آیا من از شفقت ورزیدن به خودم می ترسم؟!
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان

آیا من از شفقت ورزیدن به خودم می ترسم؟!

 دکتر مهرنوش اثباتی

 پروفسور پائول گیلبرت، بنیانگذار درمان متمرکز بر شفقت (CFT)، معتقد است که بسیار ساده لوحانه است اگر فکر کنیم منظور از پرورش شفقت در درمان‌های شناختی صرفا کمک کردن به افراد برای مهربان بودن با خودشان و دیگران است. او تاکید می کند که هسته شفقت بخصوص در حوزه رواندرمانی، "شجاعت" است، به این معنا که در فرآیند رواندرمانی به افراد کمک می شود تا نیرو و شجاعت روبه رو شدن با رنج خود و دیگران را کسب کنند و متعهدانه برای رفع آن اقدام کنند. 

برای پرورش شفقت نسبت به خود، ابتدا باید "انگیزش مشفقانه" داشته باشیم، یعنی ماهیت و طبیعت رنج خود را بشناسیم، توجه کردن به رنج را بیاموزیم، تماس برقرار کردن با رنج و ناراحتی را یاد بگیریم، مدارا کردن با رنج و ناراحتی را تمرین کنیم و بدون قضاوت و انتقاد، رنج و ناراحتی خود را همدلانه درک کنیم. این در حالی است که برخی از افراد بابت رنج‌ها و مشکلاتشان خود را سرزنش می کنند یا فکر می کنند که لایق شفقت نیستند و یا حتی فکر می کنند شفقت ورزی نشان دهنده ضعف و ناتوانی است!

🔴 برای اینکه از نگرشتان نسبت به شفقت ورزی به خود آگاهی بیشتری بدست بیاورید، به سوالات زیر پاسخ دهید و ببینید که چقدر انگیزه پرورش شفقت نسبت به خودتان در شما قوی است و یا برعکس از پرورش شفقت به خودتان هراس دارید؟!

1.  احساس می‌کنم که سزاوار مهربانی و بخشند¬گی نسبت به خودم نیستم.
2.  اگر واقعاً فکر کنم که با خودم مهربان و ملایم هستم، ناراحت می‌شوم.
3.  برای پیشرفت در زندگی باید سرسخت بود نه مهربان.
4.  ترجیح می‌دهم ندانم « مهربانی و شفقت کردن به خودم» چه حسّی دارد.
5.  وقتی سعی می‌کنم تا با خودم گرم و مهربان باشم، احساس پوچی می‌کنم.
6.  می‌ترسم که اگر با خودم گرم و مهربان باشم، احساس اندوه بر من غلبه کند.
7.  می‌ترسم که اگر با خودم مهربان‌تر باشم و کم‌تر از خودم انتقاد کنم، معیارهایم افت کنند.
8.  می‌ترسم که اگر با خودم مهربان‌تر باشم، فرد ضعیفی شوم.
9.  من هیچ وقت نسبت به خودم مهربان نبوده¬ام بنابراین نمی‌دانم برای مهربان بودن با خودم باید از کجا شروع کنم.
10.  می‌ترسم که با مهربانی کردن به خودم، به مرور به آن وابسته شوم.
11.  می‌ترسم که اگر خیلی با خودم مهربان باشم، دیگر نتوانم از خودم انتقاد کنم و کاستی‌هایم نمایان شود.   
12.  می‌ترسم که با مهربانی کردن به خودم، به فردی تبدیل ‌شوم که نمی‌خواهم باشم.
13.  می‌ترسم که اگر خیلی با خودم مهربان باشم دیگران من را طرد کنند.
14.  برای من انتقاد کردن از خودم، راحت‌تر از مهربان بودن با خودم است.
15.  می‌ترسم اگر خیلی نسبت به خودم مهربان باشم، اتفاقات بدی بیافتد.

اثباتی، مهرنوش. (1397). آیا من از شفقت ورزیدن به خودم می ترسم؟. برگرفته در روز/ ماه/سال  از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/ 
مطلب قبلی مغز مشفق
مطلب بعدی تمرین عامدانه: راهنمایی‌هایی برای درمانگران تازه‌کار
چاپ
5714 به این مطلب امتیاز دهید:
3/3

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی